Escriptures autobiogràfiques

Escriure sempre és una aventura en la que obrim portes insospitades i sorgeixen fils desconeguts. En el cas de l’escriptura autobiogràfica, tot i que disposem de mapes abans de començar i que decidim transitar per camins que ja hem trepitjat, o potser per això mateix, l’aventura és doble.

Un dels beneficis d’escriure és que et permet viure altres vides, respirar la pell de personatges diversos. Però quan escrivim textos autobiogràfics, la màgia potser és encara més gran, perquè ens donem l’oportunitat de viure per segona vegada la vida, i ho podem ferImage amb un estil diferent.

Quan estirem dels fils de la nostra biografia s’aixeca pols, es remouen les aigües superficials i les profundes, apareixen pedres precioses que havíem oblidat, i també algun moviment sísmic.

Narrar la pròpia vida no és fàcil. Els joc de distàncies dels diferents jos autobiogràfics (jo autor, jo protagonista, jo narrador) és complex. I mantenir-se, en cada cas, a la distància emocional que toca, complicat. D’altra banda, parlem del que coneixem millor, la nostra biografia, i tots tenim una vida única i real que interessa als lectors

El repte del text autobiogràfic és molt gratificant. Les literatures del jo són alhora un viatge artístic i d’autoconeixement. El diari personal, per exemple, a banda de ser un gènere literari, és un camp d’entrenament molt bo per a l’escriptor, no només a nivell tècnic sinó també perquè les vivències autobiogràfiques són l’aliment de la ficció.  L’he practicat a l’ombra durant molts anys. Ara tinc una novel·la en obres que m’apassiona i que encara tardarà a veure la llum, on barrejo elements extrets directament de la meva biografia i ficció.

Com a professora trobo que els cursos d’escriptura creativa de textos autobiogràfics són molt interessants. He fet tallers trimestrals per a gent gran i per tots els públics, i cursos d’estiu de formats diversos. El que vaig fer a Esterri d’Àneu (Pallars Sobirà) el juliol de 2012 és el que té una estela més llarga, perquè els alumnes van tenir la gran sort de poder publicar el llibre 10 mirades 10 amb els textos que van sorgir del taller. Els cursos d’estiu a Esterri són molt intensos, una capbussada dins de l’escriptura creativa.  Passem tres dies en un hotel en ple Pirineu, envoltats de muntanyes i de verd, dedicats a escriure, llegir, compartir, escoltar i comentar textos.

10 mirades 10, publicat per Voliana Edicions, ja s’havia  presentat a Vilassar de Mar i Esterri d’Àneu, i el passat 8 de novembre el vam presentar a Premià de Mar. El llibre inclou 10 retalls diversos, interessants i emotius dels primers anys de vida dels autors, i una breu presentació meva on parlo de l’experiència tan positiva del curs.

Image

Arrel d’aquesta última presentació de 10 mirades 10, que va ser magnífica perquè els autors ho fan molt bé, he decidit oferir més cursos en aquesta línia (al voltant del jo). Estic dissenyant dos tallers de cap de setmana, un pel febrer i un altre pel maig, sobre “la veu literària” i els “textos autobiogràfics, dos temes que m’apassionen. Quan els tingui concretats, n’informaré als apartats de cursos i a l’agenda d’aquest blog.

4 pensaments sobre “Escriptures autobiogràfiques

  1. A banda de motius de satisfacció personal en la pròpia escriptura sobre històries directament percebudes, entenc el treball d’oferir l’autobiografia com un servei a l’entorn pròxim i també a la resta de la societat. Personalment agraeixo quan, familiars o amistats, persones entranyables del nostre entorn -algunes ja desaparegudes- deixen constància física del seu pas per aquest món en forma d’escrits, fotografies, quadres, bones obres, etc. Estarem a l’aguait pel que fa els pròxims cursos.

  2. Retroenllaç: Entrevista a “La Clau, revista del Maresme”. Albert Calls em pregunta per 10 mirades 10 i altres temes | Raquel Picolo

  3. Retroenllaç: Escrius un diari íntim? | Raquel Picolo

  4. He fet dos cursos d’expressió escrita amb tu i m’han agradat molt. El darrer va ser l’estiu passat a Mataró sobre autobiografia i ens vas donar elements per perdre la por en l’expressió escrita. Continuaré interesant-me en les properes activitats que organitsis.
    Pilar Farrero.

Deixa un comentari

