Art i ofici d’inventar històries

L’art d’inventar i histories és tant antic com la humanitat, ja a l’època de les cavernes es contaven històries vora el foc. L’anomenat storytelling, que no és altra cosa que l’aplicació de l’art de contar històries al màrqueting, el món empresarial, la política, l’ensenyament, etc., es basa precisament en què les històries són una forma d’expressió, comunicació i entreteniment molt arrelada a l’ésser humà.

file0002003501002

Quan parlem d’història ens referim a argument i a conflicte. Aquell búfal que van caçar després de mesos de perseguir-lo, aquella vergonya que la nena es va empassar com si estigués escrita en un paper que podia trencar en petits bocins i menjar-se’l.

Els primer tallers que vaig fer com a professora d’escriptura van ser de guió audiovisual. I molt bé. Però de seguida vaig proposar-ne un que es titula L’art d’inventar històries, i que fa més de deu anys que imparteixo amb força èxit a la Casa Elizalde. El guió audiovisual m’ho va ensenyar tot de les històries. Em va obrir els ulls i em va donar unes tècniques senzilles i que funcionaven, que es podien aplicar perfectament al camp literari que era el que m’interessava.

En realitat el títol més descriptiu del curs seria Art i ofici d’inventar histories, perquè fem exercicis de creativitat i invenció, però també apliquem les tècniques de la construcció de la història.

Sóc una contadora d’històries. El que vaig treure en clar del màster de guió audiovisual, van ser dues coses: que em volia dedicar a contar històries i que ja tenia un mètode. La formació com a guionista m’ha servit molt, i sempre que tinc oportunitat ho dic.

Les històries exigeixen conflictes si no són avorrides i no interessen a ningú, i també volen fantasia. Jo us recomano, petits i grans, que llegiu Gianni Rodari, que llenceu pedres a l’estany, apliqueu les cartes de Prop i viatgeu al voltant de casa. La gramàtica de la fantasia de Rodari és un brollador ideal per disparar les vostres històries.

Però no us deixeu enganyar per la facilitat dels contadors d’històries, que tenen una veu que encanta les serps. Per tenir una bona història, us calen uns bons fonaments (una idea interessant i un tema atractiu), unes parets mestres sòlides (l’estructura) i els millors actors que trobeu al barri (els personatges).

La història és el material amb què es construeix la ficció. Sense una bona història la ficció no val res. Totes les narracions de la literatura universal conten grans històries.

El dia 12 de gener començarem el segon mòdul del taller de conte literaria que faig del dilluns a la llibreria NollegiuTaller Conte Literari NoLLegiu. Us animo a que us apunteu, perquè treballem força i ens ho passem molt i molt bé.

A Vilassar de Mar, a l’espai Blue Seed Coworking, volem arrencar un nou taller d’escriptura creativa. Trobar-nos un cop al mes, l’últim dimecres. Si saps d’ algú que li pugui interessar, t’agrairé que li diguis; ens falten unes poques persones per poder començar. En tinc moltes ganes, perquè és a Vilassar, i hi posaré tot el que estigui a la meva mà perquè sigui un espai càlid, creatiu i de creixement literari: Taller d’escriptura creativa VdM Blue Seed

Si voleu donar un cop d’ull al meu catàleg de cursos: 12 anys d’escriptura creativa.

Anuncis

3 pensaments sobre “Art i ofici d’inventar històries

  1. Retroenllaç: Cursos gener-juliol 2015 | Raquel Picolo

  2. Retroenllaç: On pots inspirar-te per crear la trama de la teva història? | Raquel Picolo

  3. Retroenllaç: Estius de contes | Raquel Picolo

Deixa un comentari

