Escrius i edites al mateix temps?

Si escrius i edites el text simultàniament, per força has de sentir-te travat i ple de nusos. No deixar que l’editor interfereixi en el procés creatiu, d’escriptura, és la principal recomanació que et faig.

Aquests dies he tornat a reflexionar sobre la qüestió de l’escriptor i l’editor interns, i em sembla tan important que he decidit incorporar-la també als cursos generals de comunicació escrita i d’escriptura eficaç, en els quals fins ara plantejava el procés d’escriptura en tres fases, tal com fan la majoria d’autors experts en aquest tema, com Daniel Cassany per exemple; parlava de planificació, redacció i reescriptura, per aquest ordre. A partir d’ara, continuaré treballant i aquests tres  conceptes, però recomanaré la pràctica de l’escriptura en dues fases.

4474667628_24f33c1eab_z (2)

El plantejament del procés d’escriptura en tres etapes és molt racional. Està molt bé tenir-les present i conèixer-les, perquè de forma més o menys conscient hem de treballar-les totes tres per generar un bon text. Són les fases teòriques i les hem de tenir clares com a conceptes, però la pràctica de l’escriptura és molt personal i aquestes fases tant es poden barrejar com desendreçar o seguir al peu de la lletra.

Als cursos d’escriptura creativa, en canvi, sempre he recomanat que primer s’escrigui a raig i després es revisi el text amb ulls crítics i amorosos (això sempre). El número tres és màgic i m’encanta, però de vegades s’imposa el dos. Aquesta recomanació d’escriure en dues fases, encara que tingui una teoria al darrere, és totalment pràctica. Primer cal deixar un espai a l’escriptor (el creador), que s’esplaï a gust, que les neurones es connectin  de forma relaxada i lliure, oblidar-nos de les normes, del cànon, de les tècniques narratives i endinsar-nos en la selva o el desert amb un llapis o el teclat de l’ordinador. No ens hem de preocupar de res, només hem d’escriure, donar el comandament a l’escriptora artista.

Primer, crear. Mentre creen i escrivim hem de tenir l’editor desconnectat, si no no ens deixarà crear. Perquè aquí falta un coma, perquè això no és original, perquè t’hauries de replantejar  el narrador… El crític o editor a la primera fase de l’escriptura no hi ha de ser, però pot estar tranquil, no cal que pateixi, perquè li reservarem una segona part molt important.

14111743435qkl6

Segon, editar. Un editor com més savi és millor. Ha de saber de llengua, de tècniques narratives, de cànons, de referents literaris. Un editor no es limitarà a fer o encarregar una correcció ortogràfica i gramatical. L’editor pot passar les tisores, por recomanar provar altres narradors, demanar més text, etc. Pot retornar el manuscrit a l’escriptor amb un informe que el tindrà més o menys entretingut una temporada o li donar-li el vistiplau a la primera.

No parlo de teories, m’he passat més de la meitat de la vida volent escriure amb una mà i frenant-me amb l’altra. Tant l’escriptor-creador com l’escriptor-editor són molt importants.  Deixa que cadascun jugui el seu paper a fons.

Aquí teniu informació dels cursos que faré el primer semestre de l’any.

Anuncis

2 pensaments sobre “Escrius i edites al mateix temps?

  1. Aquest post l’imprimiré i el tindré molt present. M’hi trobo reflectida. Ens veurem el dijous 29 a La Casa Elizalde Fins aleshores.

  2. Retroenllaç: Vull persuadir-te! | Raquel Picolo

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s