Els beneficis dels tallers d’escriptura creativa

Els tallers d’escriptura creativa afavoreixen l’autonomia, l’expressió i l’itinerari personal de l’alumne. Acullen i potencien la creativitat amb un plantejament horitzontal i obert de l’aprenentatge. Els tallers d’escriptura són com una matriu on els participants poden expressar-se, crear i enriquir-se sense por.

Cursos

Esterri d’Àneu, 2012

Quina diferència hi ha entre un taller d’escriptura creativa i un curs d’escriptura o un curs de literatura? Que el curs, fins i tot si posa d’èmfasi en la pràctica, no només és més teòric, sinó que, sobretot és molt més dirigit i el flux de la informació és bàsicament unidireccional: del professor, que és el que sap, cap als alumnes, que no saben. El 90-99% del curs el fa el professor i es tendeix a valorar l’aprofitament en funció de si s’han assolit o no els aprenentatges programats. Al taller d’escriptura creativa també es tenen en compte els continguts però el que és més important és l’experiència. L’experiència d’escriure, de llegir, d’escoltar, de compartir. En un taller els alumnes són autèntics coprotagonistes que actuen directament sobre el contingut i la dinàmica de les sessions. El professor actua principalment com a dinamitzador i facilitador, aportant eines i estímuls, donant consignes, mesurant el temps, sempre des de dins. Quan un taller és excel·lent ho és tant gràcies al conductor com als alumnes.

P1050058 (2)antonipersonaje

Llibreria Índex de Vilassar de Mar. 2014.

Per això, des que vaig descobrir els tallers d’escriptura creativa com a alumna, ara fa vint-i-cinc anys, en sóc una fan. Les classes de literatura i d’humanitats, com que era una estudiant de ciències, em fascinaven, però jo necessitava alguna cosa més, diferent. Un espai per crear. Va ser en aquella època que, remenant a la secció d’escriptura de les llibreries, vaig descobrir dues autores que em van ajudar a entendre que, en primer lloc, es tracta de relaxar-se i de no tenir por de les paraules que surten ni de com s’ajunten i en criden d’altres. Julia Cameron i Natalie Goldberg, professores universitàries d’escriptura creativa als Estats Units i autores d’uns quants llibres sobre aquest tema, em van fer entendre que, diguessin el que diguessin els sacerdots de la cultura i la literatura, escriure era fàcil, que l’escriptura era un plaer a l’abast de qualsevol persona que tingués ganes de gaudir escrivint.

can4

CAN de Farrera, 2015.

A Catalunya, malgrat que tenim una tradició important de premis i tertúlies literàries, fins fa més d’un parell de dècades no hi havia centres on estudiar l’art i l’ofici d’escriure. Com si els escriptors, a diferència dels músics, els pintors i altres artistes, ja  naixessin ensenyats. Aquesta anomalia encara perdura, l’escriptura creativa, a diferència d’altres països, no s’ha integrat als currículums universitaris, però hem avançat i ara tenim escoles d’escriptura i entitats que ofereixen tallers i cursos.

Cursos storytelling

Col·legi de periodistes de Lleida, 2013

Els que van obrir el camí de l’ensenyament van ser precisament els tallers d’escriptura creativa. No sé exactament quan van arribar a Barcelona, em sembla que als anys vuitanta. Ho van fer de la mà d’escriptors i filòlegs llatinoamericans que estaven familiaritzats amb el funcionament dels tallers de creació literària als seus països d’origen. Jo els vaig descobrir a finals dels vuitanta amb l’Alejandra Rifé i a principis dels noranta amb la Zulema Moret. Participar en aquests tallers literaris em va canviar la vida, perquè m’oferien el que realment necessitava, tot i que abans d’inscriure-m’hi no ho sabia. Després vaig seguir molts altres cursos interessants, alguns claus en la meva trajectòria, com la formació com a guionista audiovisual, però les fonts de la filosofia i del mètode dels tallers que imparteixo com a professora els vaig aprendre amb l’Alejandra Rifé i la Zulema Moret i els vaig refermar amb els manuals d’escriptura creativa de Julia Cameron i Natalie Goldberg.

golferichs

Casa Golferichs, 2014

Crec en els beneficis dels tallers d’escriptura creativa, la fe de l’experiència, per això com a professora insisteixo en aquest format.

Aquests són els tallers que faré de gener a març, clica!: Cursos gener-març 2016

 

Anuncis

2 pensaments sobre “Els beneficis dels tallers d’escriptura creativa

  1. Aprofito aquest post per donar-te les gràcies pels teus tallers. En tots els que he participat, perquè és això el que fem els alumnes, m’han aportat molt. I sempre hi ha algun que és especial. Recordo el de Castellar de n’Hug…Màgic!!

Deixa un comentari

