Escriptures autobiogràfiques

Escriure sobre un concepte tan fràgil com és el jo, construir un jo de paraules, sembla fàcil però no ho és gens. Marcar les fronteres de la identitat i concloure jo sóc és un gran repte, perquè és ben cert que jo sóc tu i, si tu no hi ets, jo no sóc. Hi ha un joc de distàncies i de miralls quan parlem de jo, quan intentem construir i mostrar el jo, que de vegades el més fàcil és tractar-lo com si fos ell o tu. El territori de les escriptures autobiogràfiques ratlla la filosofia de la identitat i és un terreny porós, de més mal transitar del que sembla. L’escriptura autobiogràfica no és gens fàcil, però sovint proporciona un plaer considerable tant al que escriu com al que llegeix, perquè convertir la pròpia vida en literatura és un gaudi i llegir fragments de  vida fets art també.

fundacio pla 1

Taller Autobiografia, diari íntim i altres literatures del jo. Fundació Josep Pla. Març 2016.

Els límits i l’essència del jo no estan gens clars (almenys jo no els en tinc gaire). Els budistes neguen que tingui cap consistència, segons ells el jo no és més que una trampa i una entelèquia. Però tota aquesta boira de límits imprecisos és molt interessant, un bon caldo de cultiu per esperonar la creativitat. L’exploració del territori mal definit i amb contradiccions flagrants del jo em fa pensar en els heterònims i desitjar-los com a una sortida ideal d’estranyeses i contradiccions internes. Alliberar la Raquel que xafaria el cap de tots aquells que es passegen pel món com si en fossin els únics habitants i que es podria dir Úrsula. Alliberar l’altra Raquel complaent que busca un somriure en cada persona que topa i que l’anomenaria Rosa. Alliberar també la Raquel que desitja prendre mesures de les coses i dissenyar experiments, contar quants passatgers de raça negra pugen al tren de les 8.30 h i batejar-la Petra. I posar-les a escriure el seu dietari, tres dietaris, tres autories. Ho deixo en tres perquè només vull que serveixi d’exemple, ja que podria ser la història de mai acabar, una cadena infinita d’independències desencadenades.

Per controlar d’alguna manera tot allò que balla a dins del que jo sóc i, encara més, del que jo recordo, en els tallers que faig sobre escriptura autobiogràfica insisteixo molt a trobar l’eix vertebrador del text i, fins i tot, proposo un mètode. És molt important trobar la columna vertebral on enganxarem les costelles i altres ossos que estructuren el text. Aquest eix és més que estructura, és l’ànima indefinible del text, és el punt d’ancoratge que tensa el llenguatge per extreure’n tota la bellesa. La meva fe en l’espinada és brutal.

De vegades costa decidir-se per un fil conductor. Per què la Raquel que en una cultura oral s’aferra als llibres i no la que a cada trencament es fa forta però perd un bocí d’ànima o la que avança per la vida abraçada a les històries que li conten i que es va contant? Puc escriure tres autobiografies a partir de les mateixes dades objectives o puc escollir el primer fil com a columna vertebral i desenvolupar també, com a trames o punts secundaris, el segon i tercer fil, o només un dels dos. No és una decisió fàcil.

Les escriptures autobiogràfiques, entre la confessió, l’opinió, l’experiència, la crònica, la teoria de l’art i la filosofia, no són fàcils, però són un territori molt interessant per transitar, per escriure i llegir.

confessions de sant Agustí

Sant Agustí, un dels primers autors de textos autobiogràfics

Tallers d’escriptura creativa:

Escriptura creativa. Casa Golferichs. Inscripcions a partir 14 de març.

Els secrets de la narració. Casa Elizalde. Inscripcions a partir del 14 de març.

Sessions dominicals.

Estiu al Pirineu.

 

 

Un pensament sobre “Escriptures autobiogràfiques

  1. Retroenllaç: La veritat, sobrevalorada? – Raquel Picolo

Deixa un comentari

