Tallers d’escriptura creativa

Llegir i escriure. Compartir i comentar. Escriptura espontània i escriptura reposada. Joc i consigna. Escoltar, pensar, sentir i experimentar. Comentar i analitzar. Llegir i escriure. Aquesta és la base i la filosofia dels meus tallers d’escriptura. Els objectius generals són potenciar la creativitat, reconèixer i fer créixer la veu i l’estil propis, i construir un editor intern a mida i competent. Cada taller, a més, té els seus objectius específics.

Com a escriptora i professora busco assolir la màxima potència creativa i construir un sòlid criteri literari, i això que vull per a mi mateixa també o vull per als meus alumnes.
No sóc partidària de la separació per nivells. No dubto de la seva existència, però els criteris de separació són molt discutibles i no crec que facilitin el creixement artístic, perquè d’això es tracta, de creixement artístic. Tal com passa als dojos, on s’ensenyen arts marcials, que els cinturons de tots els colors entrenen junts i aprenen els uns dels altres, als meus tallers d’escriptura creativa tothom aprèn de tothom i cadascú avança al seu ritme i en la seva direcció particular.

La interacció amb el grup d’escriptura és molt interessant i beneficiosa. Els companys actuen com a primers lectors del text, de manera que l’autor pot experimentar com han interpretat la seva creació literària. L’experiència compartida de l’escriptura i la lectura facilita l’assimilació dels continguts tractats. La meva feina és estimular, acompanyar i facilitar recursos per tal que cadascú aprengui i desenvolupi les seves tendències i interessos particulars.

Imparteixo els tallers en català, però els exercicis es poden fer en català i castellà. Crec que els escriptors hem de llegir en veu alta, no només perquè és un gaudi sinó perquè és la prova del cotó fluix i; sempre que el format del taller ho permeti, procuro programar una sessió de treballs finals amb lectures dramatitzades.

Fa més de tretze anys que em dedico a organitzar i impartir tallers d’escriptura creativa i a conduir clubs de lectura. Dono les gràcies als meus alumnes per tot el que he après aquests anys.hivern2

Tallers d’hivern 2017

1. Els secrets de la narraciórodoreda

Descripció:

Vols conèixer què s’amaga darrere d’un bon conte o d’una novel·la apassionant?Treballarem les tècniques narratives bàsiques i posarem un èmfasi especial en l’ús literari del llenguatge, el punt de vista i el narrador. Quina forma donaràs a la història que vols contar? Qui contarà la història i des d’on? Amb quines paraules?

Objectius:

  • Familiaritzar-se amb els principals conceptes narratius.
  • Experimentar i aprendre les tècniques narratives bàsiques.
  • Afavorir la creativitat literària.

Descripció de les sessions:

  • Els gèneres narratius.
  • Llenguatge i estil I.
  • Llenguatge i estil II.
  • El monòleg interior i l’estil indirecte lliure.
  • El punt de vista. El narrador en tercera persona.
  • El narrador en primera i segona persona.
  • Presentació de treballs.

On?: La Casa Elizalde.

Quan? Gener-març, dimecres de 10 a 11.30 h.

Inici: 25 de gener.

Inscripcions: La Casa Elizalde.

 

2. Tècniques narratives

virginia_woolf_1927Descripció:

Vols conèixer què s’amaga darrere d’un bon conte o d’una novel·la apassionant?

Treballarem les tècniques narratives bàsiques i posarem un èmfasi especial en l’ús literari del llenguatge, el punt de vista i el narrador. Quina forma donaràs a la història que vols contar? Qui contarà la història i des d’on? Amb quines paraules?

Objectius:

  • Familiaritzar-se amb els principals conceptes narratius.
  • Experimentar i aprendre les tècniques narratives bàsiques.
  • Afavorir la creativitat literària.

Descripció de les sessions: 

  1. Els gèneres narratius.
  2. Llenguatge i estil I.
  3. Llenguatge i estil II.
  4. El monòleg interior i l’estil indirecte lliure.
  5. El punt de vista. El narrador en tercera persona.
  6. El narrador en primera i segona persona.
  7. Presentació de treballs.

On?: Casa Golferichs.

Quan? Febre-març 2017. Divendres de 10.30 a 12.30 h.

Inici: 3 de febrer.

Inscripcions: Casa Golferichs.

 

3. El conte literari

NPG Ax140568; Katherine Mansfield by Lady Ottoline Morrell

by Lady Ottoline Morrell, vintage snapshot print, 1916-1917

Què és i què no és un conte? Quines són les peces i els seus mecanismes específics? Llegirem alguns dels grans autors del gènere, per inspirar-nos i aprendre d’ells.

 Objectius:

  • Aplicar les tècniques narratives a la creació de contes.
  • Reconèixer els elements estructurals del conte.
  • Aprendre a elaborar trames narratives.
  • Conèixer els autors més importants del gènere.
  • Aprendre a compartir l’escriptura i a fer crítiques fonamentades als textos dels altres.
  • Reconèixer i madurar el propi estil.

Segon trimestre (gener-març): escriptors i escriptores del segle XX

(El taller de conte està programat en tres trimestres, que es poden cursar independentment sempre que hi hagi places lliures).

Descripció de les sessions:

  1. De la tradició oral al conte literari.
  2. El personatge. Caracterització. Tipologia.
  3. El tractament de la realitat. Tipus de contes.
  4. Els espais del conte. L’atmosfera.
  5. El temps i l’estructura de la història, el temps gramatical, perspectiva temporal de la veu narrativa.
  6. La tècnica del diàleg aplicada al conte.
  7. L’estil personal.
  8. Les claus del conte. Teoria del conte literari.
  9. Transgressions de les lleis del conte.
  10. Lectura dramatitzada de contes propis. Sessió oberta.

Llegirem i comentarem contes de  Katherine Mansfield, James Joyce, Edith Wharton, Julio Cortázar, Jorge Luís Borges, Raymon Carver, Carson McCullers, Lucia Berlin, Mercè Rodoreda, Pere Calders, i Carmen Martin Gaite.

On? Amics de les Arts de Terrassa.

Quan? Gener-Març. Dimarts de 18.30 a 20.30 h.

Inici 10 de gener.

Inscripcions: Amics de les Arts de Terrassa.

4. Escriptures autobiogràfiquesJosep_Pla_en_1917

Les escriptures autobiogràfiques no són tan fàcils com de vegades semblen. La proximitat del jo implica un joc de miralls i de distàncies narratives, i la necessitat de marcar les fronteres de la identitat. El taller està pensat tant pels que van fer el d’Autobiografia, diari íntim i altres literatures del jo l’any passat com pels que s’hi acosten per primera vegada. Proposo una travessia a la carta per les escriptures del jo: autobiografia, memòries, diari íntim, dietaris, autobiografies ficcionades, cartes… Cadascú dissenyarà el seu projecte personal i l’anirà treballant per acabar presentant-ne una mostra significativa a finals de curs.

Objectius:

  • Explorar el diari íntim a com gènere literari i com a taula d’entrenament de l’escriptor.
  • Aprendre un mètode per abordar l’escriptura de l’autobiografia.
  • Explorar les possibilitats de les literatures del jo.

Descripció de sessions:

  1. La memòria com a eina literària. Els camins del record. L’associació lliure.
  2. Conceptes: diari íntim, autobiografia, memòries, novel·la autobiogràfica, autoficció.
  3. El diari personal.
  4. El dietari.
  5. Autobiografia creativa. Resum autobiogràfic, llistats, esquemes, esborranys.
  6. Autobiografia: Escaleta i escriptura.
  7. Altres literatures del jo.
  8. Reescriptura.
  9. Presentació de treballs.

On: Aula de lletres de la Fundació Josep Pla. Palafrugell.

Quan? Febrer- abril. Dissabtes d’11-13 h.

Inici: 11 de febrer.

Inscripcions: Aula de lletres. Fundació Pla. Palafrugell.

 

5. Guió audiovisual i literaturatruman-capote

La formació com a guionista m’ha donat un mètode i algunes de les eines més importants que utilitzo com a narradora literària i professora d’escriptura creativa. Aquest taller se centra a aplicar alguns dels recursos del guió audiovisual a l’escriptura de ficció literària

Objectius:

  • Estimular la creativitat i la imaginació.
  • Incorporar les tècniques de guió a l’escriptura literària.
  • Incrementar la consciència del llenguatge audiovisual.

Contingut:

  1. Tècniques d’ideació, desenvolupament i estructuració d’arguments.
  2. Escriptura d’escenes.
  3. Llenguatge audiovisual.

On? Dòria llibres, Mataró.

Quan? 4 febrer 10 a 13 h.

Inscripcions? Dòria llibres

6.Guió audiovisual i literatura

225px-ray_bradbury_2009La formació com a guionista m’ha donat un mètode i algunes de les eines més importants que utilitzo com a narradora literària i professora d’escriptura creativa. El mètode per a escriure un guió audiovisual ha estat clau en la meva construcció com a escriptora.

Objectius

  • Estimular la creativitat i la imaginació.
  • Incorporar les tècniques de guió a l’escriptura literària.
  • Incrementar la consciència del llenguatge audiovisual.

Contingut

  • Tècniques d’ideació, desenvolupament i estructuració d’arguments.
  • Escriptura d’escenes.
  • Llenguatge audiovisual.

On? Llibreria Índex. Vilassar de Mar.

Quan? 26 de març. 10 a 13 h.

Inscripcions? Llibreria Índex

 

Taller de conte Amics de les Arts de Terrassa: inscripcions obertes! 

Taller Casa Elizalde i Casa Golferichs: Inscripcions a partir del dia 14 de desembre.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s