El plaer de llegir en veu alta

Llegir en veu alta és un plaer pels sentits del que llegeix i del que escolta, i un regal per a la memòria. El text llegit en veu alta és més difícil d’oblidar. És fonamental per desenvolupar el gust per la lectura, la paraula i la literatura, i una pràctica essencial per a l’escriptor.

Un llibre infantil agafa volada quan es llegeix o es conta en veu alta. Molta poesia és pura música i reclama entrar per l’oïda. La prosa també. Encisa, transporta, emociona i sacseja millor quan la llegim en veu alta. No només als nens, també als adults. Les paraules expressades a través de la veu, fosca, sensual, alegre, ronca, lluminosa, profunda, multipliquen la seva força. I les històries agafen una vitalitat increïble.cantant

Llegir en veu alta també és molt important per a l’escriptor, diria que imprescindible. És la primera prova de foc per saber si un text funciona o no. Als tallers d’escriptura sempre recomano als alumnes que llegeixin els seus textos en veu alta, totes les vegades que calgui. La lectura en veu alta ens diu moltes coses, de vegades ens ho diu tot. No només és la música i el tacte de les paraules, les imatges també es pinten més vives i les olors se senten més profundes. Notem si el ritme és el que volem, si el text acaba quan hauria d’acabar o, per contra, continua més enllà del final o es talla abans d’hora, si la tensió narrativa puja i baixa quan toca, si la veu del narrador i dels personatges són tal com les imaginàvem, si tenim un bon conflicte i un bon clímax. Ho notem tot molt millor que llegint el text mentalment.

Quan els meus alumnes ja llegeixen en veu alta a casa i a classe comparteixen i comenten els exercicis amb total llibertat, els demano que facin un altre pas. Una lectura pública d’un treball acabat. És una modalitat de publicació: el text passa de l’autor al públic, i cada oient l’interpreta al seu gust. El que m’interessa d’aquest exercici és que, en  primer lloc, es desprenguin del text i deixin que cada oient-lector el completi a la seva manera i que la sala s’ompli amb les paraules dels textos creats, amb les veus de les històries que es llegeixen. I, en segon lloc, però no menys important, aplaudir i celebrar el fet d’haver acabat unes obres i poder-les compartir.

Les sessions de lectures públiques són importants i agraden molt. Però la primera vegada que ho proposo sempre fa una mica de mandra. Primer costa sortir a llegir i després costa quedar-se amb el gust d’haver llegit i alliberat el text, sense córrer a voler saber què en diu la crítica per corregir-lo amb desfici. Costa respirar aquest pas que és crucial, quan l’artista es desprèn de l’obra acabada. Llegir en veu alta, respirar el text i deixar-lo lliure. Gaudir de la lectura compartida, celebrar la publicació d’una obra literària.

Llegir en veu alta s’assenbla a cantar i, si bé és cert que tots podem llegir, n’hi que que tenen més bona veu i més tècnica i ho fan millor. Hi ha professionals de la lectura en veu alta, com els actors i la gent de la ràdio. Escoltar un text a través d’una veu expressiva i experta és un plaer encara més gran. Les lectures públiques amb professionals de la lectura en veu alta que llegeixen els textos dels alumnes són espectaculars i faciliten el desprendiment del text acabat per part dels autors.

La lectura en veu alta és un acte de comunicació, un pont entre la paraula escrita i el receptor, amb una doble expressió la del text i la del lector que llegeix en veu altra. L’escriptor-lector quan llegeix el seu propi text, allibera la pàgina escrita. El lector que posa la seva empremta i la seva intenció al text escrit per un altre procura ser  fidel al propòsit que suposa que l’autor ha posat en les paraules. El lector en veu alta interpreta, ha se saber fer diferents papers sonors, jugar amb diversos tons. Sóc conscient que la meva veu, personal i tirant a greu, no és massa expressiva i que no tinc gaires dots interpretatives. No sóc una professional de la lectura en veu alta, només una escriptora, però en sóc una apassionada.

Quan els nadons encara són a l’úter, ja poden identificar la veu de la mare i desenvolupen una sensibilitat per al reconeixement dels patrons rítmics i entonatius de la seva llengua nativa. La veu actua abans que els estímuls visuals. Per això l’estudi de la prosòdia, entonació accent i ritme, és crucial per comprendre com el sistema cognitiu humà processa els missatges.

Declamar com una professional no és fàcil, però llegir en veu alta sempre és molt beneficiós i un plaer.

Taller “Escriptura i natura”. Farrera, 16-17 de setembre

Anuncis

Un pensament sobre “El plaer de llegir en veu alta

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s