Lectura creativa

Llegir sembla senzill. A la nostra societat l’alfabetització és un objectiu prioritari. Llegim des que ens despertem fins que anem a dormir. Però saber descodificar els signes gràfics, no implica ni saber llegir bé ni saber-ho llegir tot. Hi ha lectors que llegeixen molt i no passen d’una lectura superficial.

Les eines que ens calen per saber llegir bé són imprescindibles per saber escriure bé. La lectura és la primera i principal escola de l’escriptor, que ha de saber extreure tot el partit possible a les lectures, a partir d’una anàlisi crítica.

1386544738v7rbo

Que hem de fer per llegir millor?

Passar de lectors passius a lectors actius, lectors creatius. I això vol dir no només pensar i reflexionar sobre allò que llegim (i deixar-nos portar) sinó que l’experiència lectora ens transforma i nosaltres hem de fer la nostra aportació. Llegir amb mentalitat crítica, analitzar, qüestionar.

Hem de saber què busquem en la lectura: entreteniment, informació, plaer estètic, evasió, viure altres vides, aprendre… I tenir consciència dels factors que condicionen la lectura: gustos particulars, tipologia del text, valoració social…)

Es tracta de dialogar amb el text. Veure l’obra literària com una ceba que hem d’anar decapant. Emili Teixidor deia que la majoria dels lectors de bestselllers són com lectors de catorze anys, que no passen de la primera superfície.

El lector competent no es limita a la superfície del text, hi dialoga i surt transformat de la lectura.

“El lector és, quan llegeix, el propi lector d’ell mateix. L’obra de l’escriptor només és un instrument òptic que s’ofereix al lector per discernir allò que, sense aquell llibre, no podria veure d’ell mateix”. (Marcel Proust)

Llegir no és un procés automàtic, és una reconstrucció comuna i personal.

Llegeix amb llapis a la marca, marca damunt del llibre, subratlla i escriu als marges. Només pel fet de llegir amb un llapis a la mà ja passem de lector passiu a lector actiu. I, un cop acabada la lectura, fes una valoració del llibre llegit. Una valoració a fons, no només de la impressió superficial.

I no oblidis que ni les ressenyes crítiques ni els estudis dels experts poden substituir l’experiència de la lectura individual.

Info Tallers d’escriptura de tardor

 

 

 

Anuncis

Un pensament sobre “Lectura creativa

  1. Retroenllaç: Contes petits – Raquel Picolo

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s